Bude to aj váš problém

Autor: Marián Kičinko | 7.12.2016 o 19:29 | Karma článku: 10,09 | Prečítané:  3181x

So školstvom je už zas zle. Tentoraz štrajkujú PISA testy. Zlomyseľníci hneď s chuťou použijú priamu úmeru – učiteľom sa zvýšili platy a žiaci sú na tom horšie, musíme im ich teda znížiť!

Ten, kto PISA testy videl, vie, že zisťujú reálnu použiteľnosť našich žiakov. Testovaní boli členovia populačne slabších ročníkov, ktorí budú mať zabezpečiť dôchodok populačne silným ročníkom. Koľko z týchto žiakov sa bude vedieť zamestnať a aké budú schopní odovzdávať zo svojho príjmu odvody do Sociálnej poisťovne? Ešte konkrétnejšie – kto bude makať na môj dôchodok?

Vinníkmi za zlé výsledky sú: zdevastované socialistické školstvo, minister školstva, drzí žiaci, ktorí sa nechcú učiť, priveľa škôl a učiteľov, reality show, smartphony a neschopní učitelia, chýbajúce reformy a nedostatok reforiem. Ako zdroj som použil internetové diskusie.

Ako učiteľ by som sa bránil tým, že naše školstvo žiakov na tento typ úloh prakticky nepripravuje. Skúste si chytiť do rúk učebnice. Trochu ma desí, že niekto príde s riešením vytvoriť ďalší predmet – príprava na PISA testy. Prípadne ešte ministerstvo vyhlási Rok PISA testov. Zaviedli sme etiku a máme morálnych žiakov, vďaka slovenčine máme diskutérov bez gramatických chýb... A nie je problém len v tom, že niekto nesprávne pochopil graf? Na ministerstve financií sa tým jeden človek už preslávil.

Ja nič, ja učiteľ

 

Učiteľ z vysokej školy vám povie, že k nemu prichádzajú nepoužiteľní žiaci zo stredných škôl, my zo stredných škôl to zvalíme na základnú školu, tá na materskú a materská na rodičov. Nepripomínajú vám tieto výhovorky žiakov, ktorí vidia problém všade inde len nie v zrkadle?

Som vinníkom. Priznávam. Aj som sa pokúšal učiť náučný štýl cez vyšetrovanie vraždy Ľudmily Cervanovej. Moja predstava bola – budeme hľadať zdroje, rozlišovať ich relevantnosť, sledovať jednotlivé stopy, všetko si pripínať na nástenku a nakoniec sa sami rozhodneme. V triede panovalo vyšetrovacie nadšenie. Kým sme ešte skladali informácie z Wikipédie, ešte sa nám darilo nástenku zapĺňať, pri prvej knihe sa to odrazu zaseklo a objavili sa výhovorky. Nič sme nevyšetrili a jediný, kto čítal, som bol ja. Chcel som príliš veľa.

 

Je to ťažké

 

Zajtra z vašich detí začnem robiť youtuberov, budem študovať umeleckú fotografiu, aby mali žiaci na Instagrame aspoň 100 000 odberateľov a dáme si aj rýchlokurz – ako uspieť v reality show. O blogerov už záujem nemám, stáva sa z nich anachronizmus. Ale veď ja už to robím, o youtuberoch sa na publicistickom štýle naozaj učíme.

My, čo bojujeme v prvej školskej línii, vieme, aké ťažké je hľadanie, aby hodina bola zmysluplná a žiak sa nenudil. Výber medzi tým, čo považujeme za dobré pre žiaka a čo si pýta systém. Máme sa rozprávať o voľbách na hodinách s prvovoličmi? Rozoberať konflikt v Sýrii, utečencov, Zuzanu Hlávkovú a jej kritiku ministerstva zahraničia alebo rozoberať Mor ho! a vysvetľovať, že Slováci žili vždy mimo realitu? Aj o PISA testoch môžeme. Ako ďaleko však zájdeme, závisí od žiakov.

Priznám sa, ja netuším, čo robia na hodinách ostatní učitelia. Podľa mňa to nevie ani ministerstvo školstva so všetkými pridruženými výrobami.

Jedna vec ma trápi omnoho viac. Zaujímajú ma výsledky mojich žiakov. Prial by som si mať výstupné dáta aspoň z jediného celoslovenského maturitného testu – v čom sú dobrí, čo neovládajú moji žiaci. Chcem vedieť, čo mám zlepšiť. Toto mi NUCEM neponúka.

 

Učiteľ má byť pridaná hodnota

 

Existuje už aj termín pridaná hodnota, nie je problém s dobrými žiakmi mať dobré výsledky, problém je posunúť žiakov ďalej. Pri najslabších je to umenie. Pridaná hodnota si všíma práve posun každého žiaka. Moja škola je v pridanej hodnote na tom dobre, no ja neviem, či sa tým môže chváliť kolegyňa alebo ja.

Dôležitá vec k testom – majú takú hodnotu, akú im pripíšete a ako veľa im obetujete. PISA testom Slovensko zatiaľ venovalo len nárek po zverejnení výsledkov. Ďalší, omnoho hlasnejší, príde po rokoch pri pohľade na výšku dôchodku.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.


Už ste čítali?