Obrana spolitizovaného učiteľa

Autor: Marián Kičinko | 19.1.2016 o 22:22 | Karma článku: 14,76 | Prečítané:  23284x

V posledných dňoch som bol ako učiteľ obeťou viacerých útokov. Útočil na mňa predseda vlády Robert Fico, predseda parlamentu Peter Pellegrini, súčasný minister školstva Juraj Draxler, takže mám potrebu brániť sa.

Útočilo na mňa aj množstvo anonymných diskutérov, ktorí sa o mne s množstvom gramatických chýb vyjadrovali dosť hanlivo a kritizovali moju prácu. Chcel by som zareagovať na niektoré tvrdenia, ktoré považujem za nespravodlivé.

Nemal by sa ma môj minister zastávať pred anonymnými útokmi? Anonymom vadia učiteľské prázdniny a voľno údajne od 14:00. Ako dlho číta moderátorka televíznych novín správy? To pracuje len tak krátko? Nemala by tam sedieť ešte sedem a pol hodiny? A čo rocková kapela? Majú koncert len raz do týždňa a aj to len dve hodiny? A čo šport? Šprintér beží len 10 sekúnd! My to pripustíme? Som vraj blázon, to sú špecifické povolania. A práve to je aj učiteľské. Do tých 45 minút hodiny musíte dostať neskutočné množstvo energie. Viete, aké ťažké je v pondelok ráno prinútiť triedu, aby vás začala vnímať? To ešte nie sme pri učení. Ak si pamätáte zo školy, že žiaci ticho sedia, boja sa poznámky a vaše slová sú zákon, budete dnes šokovaní. Ako dospelí už neviete, ako terajšie hodiny vyzerajú. Žiaci sa zmenili, no škola nie. Tí, ktorí máte deti, viete, aké ťažké je ich občas presvedčiť, aby si len upratali izbu. A tu ich máte v triede vyše 20.

Prepisujem knihy

                A čo so žiakmi, ktorí sa učiť neprišli? Narúšajú hodinu a bežným trestom sa smejú? Nechať ich prepadnúť? To bude trvať jeden školský rok a v triede budete mať peklo. Navyše oni zo školy nezmiznú, možno ich budete učiť o rok, oni si plnia povinnú školskú dochádzku. Takýmto žiakom sa priamo postaviť nemôžete, lebo pri otvorenom boji budú trpieť všetci. Tu sa ukáže, kto má na to byť učiteľom. A toto vás nenaučí žiadna vysoká škola, niekto to v sebe má a niekto sa k tomu dopracuje skúsenosťami. Stále sme nezačali učiť. Áno, sú aj učitelia, ktorí dajú žiakom prepisovať knihu, súhlasím s kritikou. Ja to však nerobím. Môžem použiť knihy, ktoré financuje štát, no sú natoľko zlé, že ich radšej používam minimálne a pracujem s vlastnými materiálmi. Lepšie knihy sú, no žiaci by si ich museli zaplatiť sami. Celá trieda tak určite nespraví.

Učím nudné učivo, súhlasím, lebo moji žiaci budú maturovať, nútim žiakov čítať Jilemnického socialistický realizmus, lebo nejaká komisia hore o tom rozhodla a existuje akési pochybné povinné čítanie. Vtedy sa musím zmeniť a hodina musí vyzerať možno ako koncert rockovej hviezdy, vtedy musím byť vtipný a hodinu odučiť tak, že knihu budeme kritizovať, dá sa učiť aj naopak.

Musím si udržať pozornosť. Snažiť sa, aby som nerozprával len ja, ale nútiť žiakov do odpovedí. Verte mi, väčšina chce nadiktovať poznámky, ktoré sa naučí a napíše do písomky. Učiteľ, ktorý žiada, aby žiak rozmýšľal, je ten zlý a známky sú zvyčajne horšie.

Učím štyri a pol hodiny

                Upadá pozornosť v triede, už príliš na nich tlačím. Možno je čas, rozobrať niečo zaujímavé zo správ, no potom nasleduje drina, aby sme sa vrátili k práci. Pod kontrolou mám naraz 20 žiakov, to nejde ustrážiť, no aspoň sa snažím. Nemôžem byť múdrejší ako google, no musím byť zaujímavejší. Niekedy sa nožnice roztvárajú, mňa téma zaujíma, no hluk v triede mi napovie, že triedu nie, vtedy sa musím snažiť ešte viac a vrátiť sa na správnu stopu. Inak trieda, v ktorej je úplne ticho, je pre mňa podozrivá, vtedy sa muselo stať niečo zlé. Na konci takejto 45-minútovej hodiny, ktorú odučím naplno, som vyčerpaný. Naozaj. A po tej nevydarenej ešte viac. Učenie je drina. Na konci dňa nevládzem rozprávať, rozmýšľať, som unavený, došprintoval som. Začínajúci učiteľ príde domov a zaspí od vyčerpania. Pre neznalého si len odsedel 6 x 45 minút. Len štyri a pol hodiny.

                Na takúto hodinu sa musíte pripraviť. Aj po mnohých odučených rokoch sa do toho musíte pozrieť, lebo na hodine to bude cítiť. Vy to budete cítiť a pred žiakmi sa hanbiť. Príprava je rokmi kratšia, no texty musím čítať spolu so žiakmi. Niektoré knihy som už prečítal mnohokrát. Dokonca ich aj občas odlišne interpretujeme. Sú rôzne triedy, každá vidí svet ináč a aj učiteľ je o rok nie múdrejší, ale prežil čosi nové, čo môže pridať.

Som zlý učiteľ, ostal som

                Mrzí ma, že som zaplatený rovnako ako učiteľ, ktorý žiakov 45 minút nudil. Priznávam, aj mne sa to stáva. Prečo sa pri debate o školstve toto nerieši? Prečo nás nezaujímajú dobrí učitelia? Prečo nehľadáme spôsob, ako zaplatiť takýchto? A prečo práve títo zo školstva odchádzajú, lebo si nájdu prácu tam, kde ich zaplatia?

                Ešte jedna vec s prázdninami ma rozčuľuje. Pomenovanie mi nevadí, prázdniny sú detsky radostnejšie ako dovolenka. Viete, čo mám doma pod stromčekom počas vianočných prázdnin? Školské slohy, lebo vtedy ich mám čas opraviť a ako bonus si k tomu pridám písomky. Veľkonočné prázdniny? Vtedy si vlečiem domov maturitné slohy, ktoré musím opraviť. Nie, nie je to samostatne ohodnotené. Ráta sa to do tých 45 minút. Poniektoré slohy opravujem rovnako dlho, ako ich autor písal. Nemal by som žiadať, aby som to mal samostatne zaplatené?

Neposkytnutie prvej pomoci je trestný čin

                Za svoje pokazené hodiny si priznávam chyby a hanbím sa za ne, spočiatku ich bolo veľmi veľa. Kto nesie vinu za umierajúce školstvo? Držím mu ruku na tepe a cítim, ako skapína. Pri umierajúcom sa však hovorí o spolitizovaní. Čo budeme hovoriť na kare? 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?