reklama

Samovražda knihou

Snažil som sa čítať Špaky v tŕní, knižôčku s rozsahom 120 strán. Kým som knihu s námahou dočítal, stihol som si pozrieť dve série seriálu Suits. Knihu som s úľavou zatvoril, no neviem sa dočkať ďalších pokračovaní seriálu. Pokúšal som sa sformulovať si pre seba, čím to je. Stal sa zo mňa kultúrny maloroľník?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Kniha sa snaží byť zásadne druhoplánová, tak to už zvyčajne v slovenskej umeleckej literatúre chodí. Text je tým lepší, čím menej ste zvedavý, čo bude na nasledujúcej strane. Zo sveta sa zásadne uniká – sny, skutočnosť neexistuje. Text zaujíma hlavne autora, o čitateľa nejde. Kniha však prekvapila záverom, celá banalita sa neumelecky skončila šťastne.

Sledovanie seriálu bol pôžitok. Scenáristi ma dokázali prekvapiť v omnoho väčšej miere, ako som zvyknutý. Kniha znechutiť. So seriálovými postavami som sa stotožnil, pri knihe zas hádzal kamene po hlavnej hrdinke, ktorá vlastnou škaredosťou obhajovala neschopnosť zmeniť vlastný život. Asi ju autorka mala zoznámiť s Quasimodom. Aj v seriáli bol druhý plán. Nie okázalý ako v knihe, bol nenápadný, no účinný. Dobrá literatúra môže byť aj v seriáloch a zlá v knihách nominovaných na cenu Anasoft litera. Rozdiely pre mňa prestávajú existovať, stáva sa zo mňa gýčový trpaslík zo záhrady, ktorému ktosi domaľoval disneyovské fúziky (alebo daliovské?).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Určite mi budete oponovať – nie som matka na materskej, ktorú opustil muž a ostala sama len s dieťaťom. Tie detaily budú blízke len matkám, ktoré niečo podobné prežili. Matkou asi naozaj nebudem, knihu asi nepochopím nikdy. Ospravedlnenie životných neúspechov vlastnou škaredosťouje formou vytesnenia, ženy predsa pochybujú o svojom vzhľade, stačí len náznak a spustí sa lavína, naozaj to nedokážem pochopiť? Je to len neistá žena, ktorej citlivej duši nedokážem porozumieť, lebo nechcem. Ide o precízne zobrazenie prežívania osamelej matky. Naozaj nevidím únikové cestičky, ktorými si hľadá svoju vlastnú dôstojnosť? Ak ju nenachádza v realite, poberie sa inam. Vytvoríme ďalšiu tematickú kolónku, aby mohla prežívať aj takáto literatúra? Po dievčenských románoch prídu romány pre osamelé matky?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja sa budem brániť tým, že nie som ani právnik a táto oblasť ma príliš nezaujíma, mám k nej skôr opačný postoj, no seriál ma nadchol. Vidím vo vašich očiach, že ste ma označili za barbara, nízke porovnávam s vysokým a neoceňujem umelecké hodnoty. Zájdem si na psychologickú konzultáciu k pánovi Molièrovi. Vlastne nie, ten bol šarlatán, doktor Čechov je väčší odborník.

Nie som spravodlivý, potvrdím to ďalšou kritikou. Kniha vás nedokáže rozosmiať, pozrieť sa z nadhľadu. Seriálové postavy sa zo seba dokážu smiať, neberú sa hystericky vážne. Scenáristi rozosmejú trebárs aj tým, že o miesto v právnickej firme sa uchádza právnička z iného seriálu a neuspeje. Outsider vás prekvapí, keď od neho čakáte zákernosť, prejaví sa ľudsky. Sú to skutoční ľudia. Každý deň za seba bojujú ako starec s morom. Hlavná hrdinka knihy je (a to aj doslovne) a to jej stačí. Prekvapí jedine vtedy, keď sa v závere zjaví princ s bielym plášťom a odvedie si tú škaredú a neschopnú ženu. Márne sa obhliadam, či spoza rohu nevykúka Andersen. Neznášam rozprávkové konce, dvojfarebné svety, takto to predsa nefunguje. Veď aj šedej je 50 odtieňov! Ja viem, osamelá matka, ktorá si myslí, že je škaredá, by so mnou nesúhlasila a Margita Figuli ochotne zapráska bičom ponad svoju ruskú trojku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som rád, že existujú seriály, pri ktorých sa teším spolu s postavami, smútim s nimi ako s kamarátmi a som usvedčený z toho, že stále žijem a teším sa na ďalší deň (diel).

Ospravedlňujem sa všetkým dobrým knihám, ktoré nestihli zviazať do kože, prípadne vytlačiť na recyklovaný papier z televízneho programu, stále vás mám rovnako rád. Nebojte sa, budem vás čítať, do tŕnia však už druhýkrát nevleziem!

Marián Kičinko

Marián Kičinko

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som čitateľ. Občasný pisateľ. Tu sa pokúsim byť aj menovateľom. Zoznam autorových rubrík:  Zápisky sklerotického učiteľaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu